Co to jest wartość odżywcza produktów?

Wartość odżywcza produktu to stopień jego przydatności w zaspokojaniu potrzeb żywnościowych człowieka, wynikających z przemian matabolicznych. Określa się ją poprzez podanie wartości energetycznej produktu oraz ilości: tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka oraz soli. Wyrażana jest w kilodżulach (kJ) i kilokaloriach (kcal), w przeliczeniu na 100g lub 100ml 1produktu.

Co wpływa na wartość odżywczą produktu?

 

Na co warto zwrócić uwagę, czytając wartość odżywczą produktu?

 

wartość energetyczna - to ilość energii, jaką możemy przyswoić, spożywając dany produkt; wyrażana jest w kilokaloriach (kcal) lub kilodżulach (kJ); wskazane dzienne spożycie: kobiety – 2000 kcal, mężczyźni – 2500 kcal.

• tłuszcze - źródło energii oraz witamin; wydzielają hormony kontrolujące metabolizm;największą wartość odżywczą posiadają tłuszcze z wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi, występujące w produktach roślinnych oraz mięsie ryb (np. omega-3 i omega-6) - spożywane w rozsądnych ilościach, pozytywnie oddziaływują na serce, ciśnienie i krzepliwość krwi; najbardziej szkodliwe są z kolei tłuszcze trans oraz tłuszcze uwodornione (utwardzone), których skład obecny jest np. w margarynach, chipsach, pączkach – wpływają niekorzystnie na poziom cholesterolu we krwi, a także zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia otyłości, cukrzycy, czy miażdżycy; wskazane dzienne spożycie: kobiety – nie więcej, niż 70 g tłuszczu i 20 g kwasów nasyconych, mężczyźni – nie więcej, niż 80 g tłuszczu i 30 g kwasów nasyconych; 

• węglowodany – główne źródło energii, stanowiące będące również budulcem struktur komórkowych i regulatorem metabolizmu komórkowego; ich zawartość podaje się z razem z zawartością cukrów; wskazane dzienne spożycie: kobiety - 270 g węglowodanów oraz nie więcej, niż 90 g cukrów, mężczyźni – 340 g węglowodanów oraz nie więcej, niż 110 g cukrów; "dobre" węglowodany znajdziemy w świeżych warzywach, pieczywie pełnoziarnistym i razowym, ryżu brązowym, kaszy jaglanej, w orzechach, a także migdałach.

• błonnik - substancje pochodzenia roślinnego, należące do grupy węglowodanów złożonych; dzielą się na substancje rozpuszczalne w wodzie (pektyny, gumy, śluzy) i nierozpuszczalne (celuloza, ligniny); ich naważniejsza rola to: wspomaganie w procesie odchudzania, regulowanie poziomu glukozy we krwi, obniżanie poziomu cholesterolu we krwi; eliminacja toksycznych związków z organizmu; występuje w otrębach, fasoli, bananach, suszonych owocach, daktylach, kukurydzy, pieczywie pełnoziarnistym; wskazane dzienne spożycie: kobiety - 25 g, mężczyźni - 25 g

• białko - źródło energii, podstawowy budulec naszych narządów; wspiera przemianę materii, funkcjonowanie i rozwój organizmu, a także wpływa regenerująco na uszkodzone tkanki; składa się ze związków, których podstawowym składnikiem są aminokwasy - najważniejsze z nich znajdziemy w białku pochodzenia zwierzęcego; oprócz mięs, warto sięgać też po bogate w białko mleko, jogurty, jajka kurze; wskazane dzienne spożycie: kobiety - 50g, mężczyźni - 60g

• sól - źródło sodu,  niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu; spożywana w nadmiernych ilościach może prowadzić do nadciśnienia tętniczego; wskazane dzienne spożycie: nie więcej, niż 2,4g - zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn